Obal Na Rezervní Kolo
Kino mě minulo, Netflix už ne. A vlastně jsem za to ráda, protože to bylo ve finále o dost lepší, než jsem čekala. Nebýt některých extrémně nepřirozených scén a docela trapných rozhovorů, asi bych šla s hodnocením ještě výš. Bylo to na dobré cestě... 3, 5* Z Matek mám smíšené pocity. Při čtení propagačního textu jsem čekal totální teror v duchu amerických Matek Na Tahu, ale nakonec jsem dostal nečekaně kvalitní herecké výkony a zápletky, které by vydaly když už ne na samostatné filmy, tak na slušné televizní "hodina a něco" kousky jako byly kdysi Soukromé Pasti nebo Nevinné Lži. Bohužel výsledek je typicky česky neuspořádaný a nerozhodný, pokud jde o cílovou skupinu i žánr, který chce reprezentovat. Takže tu máte nabito na drsné rodinné drama v hlavních rolích s despotickou Zuzanou Mauréry, Viktorem Preissem, Štěpánem Benonim a (Gabriela Marcinková promine) dokonalým klonem Anny Friel, ale dostanete z něj jen útržky, prokládané až úplně dada scénami (jako je ta z těhotenského plavání), a celé to skončí zcela od reality odtrženým rozuzlením, aby divák nebyl příliš obtěžován, a protože už musíme skončit.
Hlava mi nebere, proč bych měl vyčítat tvůrcům, kolik minut z výsledného střihu věnují jednotlivým postavám, scénárista může přece napsat i romantiku, která se věnuje víc chlapovi, ne? Jenomže tímhle film dost klame tělem, protože čím víc poznáváme Tomáše (jeho běsy, nejistotu, alibistický návrat ke kamarádům, ale i touhu a to, že si váží lásky), vidíme, jak je Ema vyrovnaná, emancipovaná a má vše v životě vyjasněné. Je vidět, že ne všichni (a ani ti, co film studovali, nejsou výjimkou) to pochopí. Svou jinakostí na mě snímek opravdu silně zapůsobil a budu se k němu ještě mnohokrát vracet. 90%. Bojlerový poplach!!! Je to jeden z takových těch až klasických romantických příběhů ze života rurální dělnické třídy, kdy si nehezký pohlupavý vidlák narazí ve velkoměstském šukbaru neméně intelektuálně obdařenou roštěnku o nejméně pět lig nad ním, vůbec se nepozastaví nad tím, jak to, že se mu tak poštěstilo, a vzplane k ní dokonce víc než k obvyklé hospodářské fauně. Načež po chvíli idylického vesničení a neohrabaného prcání zjistí, že je jeho nová, tentokrát nebečící milá mobilní úschovna na čuráky a venerologický atlas s akutní anginou klitoris.
Nic se nezměnilo. Netflix myslí na české diváky i v novém roce, a vlastně se není čemu divit. České filmy se pravidelně drží v popředí sledovanosti a jejich pravidelné dávkování na Netflix dává dokonalý smysl. Mezi nejzajímavějšími tuzemskými tituly, které Netflix přidal za prvních šest týdnů roku 2021, najdeme psychologické drama Domestik, Národní třídu se skvělým Hynkem Čermákem nebo cenami ověnčené Vlastníky. Na Netflixu se dokonce objevil první český seriál, Svět pod hlavou z produkce České televize. Domestik Když se cyklistova posedlost kariérou ocitne v rozporu s fanatickou touhou jeho ženy po dítěti, promění se jejich manželství v malé soukromé peklo. Kibera: Příběh slumu Detailní pohled na jeden z největších afrických slumů a na odhodlání místních obyvatel zlepšit svoje životní podmínky v nervózní době před volbami. Mars Na opuštěnou stanici na Marsu přilétá výprava s velkými plány. Cíle jejích členů ale nejdou dohromady, a tak budou všichni nakonec rádi, když se z toho aspoň nezblázní.
28. prosince 2021 10 098 Seřadili jsme deset nejlepších tuzemských filmů, které si odbyly svojí premiéru letošní rok (mnohé se zpožděním kvůli covid-19). Mezi nimi například dokument Víta Klusáka, svlékací hra a Češka v burce.
Pokud komedie nejsou vaše gusto a chcete něco surově reálného, těšte se na Nebe, jehož obsah má ke svému jménu dost daleko. Tomáš Etzler strávil spoustu let jako zahraniční zpravodaj v brutální a nesmlouvavé Číně. Jaký to byl šokující kontrast, když našel oázu porozumění a empatie v malém sirotčinci. A tak místo kritiky obřích problémů v této monstrózní zemi se raději zaměřuje na malé lidské příběhy, které jsou o to upřímnější. Poučit se nás snaží další dokumentární snímek, Žal žen od Andrey Culkové, který sleduje životy a aktivity skupinky žen, kterým není lhostejný osud naší planety. Jejich myšlenky i činy v nás jistě vzbudí mnoho emocí. Jak Bůh hledal Karla nás bere na pátrání po víře do Polska. Když se ze silně ateistického Česka vydají filmaři k našim sousedům, vypadá to skoro jako výlet na jinou planetu. Jak se daří křesťanství v dnešní době? Co na ně běžní lidé? A co takoví pedofilové mezi věřícími? No a jak už to, tak bývá, když točíte film o jiných, dozvíte se také hodně o sobě… Na historickém dramatu Zpráva jsme spolupracovali se Slováky a Němci.
Proto v divácích budou časosběrné dokumenty vždy budit úžas. Zato Známí neznámí toho moc nového nepřinesou, alespoň pokud jste viděli italský originál Naprostí cizinci (2016) nebo třeba německá Téměř dokonalá tajemství (2019). Tento film je totiž v Guinessově knize rekordů jako snímek s nejvíce remaky v historii. Můžeme se tedy těšit na českou verzi, která se zařadí mezi pár desítek dalších. Po divokém onlinovém seriálu se postava ještě divočejšího Laviho ( Jakub Štáfek) dočká celovečerního snímku Vyšehrad. Své sportovní fanoušky, kteří se chtějí pobavit, má už teď. (Foto: Promlčeno – Falcon, Muž se zaječíma ušima – Bioscop, Vyšehrad – Bioscop) Březen Česká variace na krimi komedie, ve kterých se to točí kolem drog a komplikovaných postav, přijde do kin v podobě Ubal a zmiz. Matouš Ruml, Marek Lambora nebo Karel Dobrý se tu budou potýkat s nebezpečnými kšefty a záměnami. Vývoj a zánik velkých civilizací, to je téma režiséra Petra Horkého a egyptologa Miroslava Bárty. Dokument Civilizace nás jistě přiměje k zamyšlení, kam spěje právě naše společnost… Se zpožděním dorazí do kin i komedie Patrika Hartla Prvok, Šampón, Tečka a Karel, jak jinak než podle jeho vlastní knihy.
Já bych snad řekl, že ani ne, když teda pominu jeho jednu ne úplně povedenou pohádku. Chyby jsou ale skvělým dramatem, na poli české scény až neobvyklým. Hodně dobré téma, jasné, čisté, zřetelné. Perfektní herecké výkony, kde mi mimo hlavní role, kde Pavla Gajdošíková byla hodně boží a Honza Jankovský ji neméně skvěle sekundoval, ještě hodně sedly role výčepního z hospody a role tatínka ze Slovenska. K tomu, dle režiséra, tradičně luxusně zvolená hudba adekvátně podkreslující onu atmosféru, která není úplně depresivní, ale ani úplně veselá. Prostě ve všech ohledech lidská a to jak po té pozitivní, tak i po té negativní stránce. Chyby jsou prostředím hodně české, ale tématem a chováním lidského tvora tak světové, že si určitě najdou cestu i za hranice naší země. Jan Prušinovský čím dál víc aspiruje na nejzajímavějšího a nejvšestrannějšího českého režiséra. Zde nám spolu se scénáristou, který dosud psal jen levné krváky, nabízí příběh, který sice vychází z klišé, ale další jeho rozvíjení je přesným opakem.